
Maasto-, hybridi- vai mammamalli – katso Ramin vinkit polkupyöräkaupoille
- Uuden menopelin hankinta alkaa kutitella ajatuksissa, kun keväiset pyöräbaanat kutsuvat. Kysyimme Uudenkaupungin Kesportin kauppias Rami Hyytiältä, miten löytää juuri oikeanlainen polkupyörä. Nappaa vinkit talteen ennen kuin suunnistat ostoksille – oman kylän liikkeeseen tietysti!
Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on hankkimassa uutta polkupyörää?
– Ensimmäiseksi on hyvä miettiä, millaiseen käyttöön pyörä tulee: tuleeko se ajoon kauppa- ja pyörämatkoilla vai onko tarvetta maastopyörälle tai jopa kilpapyörälle. Hybridipyörä on nykyajan peruspyörä, ikään kuin maastopyörän ja kaupunkipyörän yhdistelmä. Niitä myös myydään eniten.
Kun pyörämalli on tiedossa, voi alkaa pohtia haluaako pyörän sähköllä vai ilman, millainen on sopiva rungon korkeus, millaisia jousto-ominaisuuksia tarvitaan ja montako vaihdetta pyörässä olisi hyvä olla. Maastossa ajava pyöräilijä hyötyy hyvästä joustosta, kun taas asfaltilla turhan joustavalla pyörällä voi olla hankala ajaa.
Mitkä ovat polkupyörän tärkeimpiä lisävarusteita?
– Tämäkin riippuu paljon siitä halutun pyörän mallista. Useimmat maastopyörät myydään riisuttuina malleina eli kun pyörä on valittu, siihen valitaan halutut lisävarusteet, kuten lokasuojat, jalka ja lukko. Osa hybridimalleistakin myydään esimerkiksi ilman tarakkaa. Sen voi halutessaan hankkia sitten lisävarusteena.
Tärkeimpiä lisävarusteita ovat juuri lokarit, jalka, lukko ja tietysti kypärä. Koreja myydään myös jonkin verran. Takavalohan tuli pakolliseksi polkupyöriin muutama vuosi sitten. Monessa mallissa se on jo vakiona, mutta sellaisen voi hankkia edullisesti myös erikseen.
Mitkä ovat kevään pyöräilyhittejä?
– Meillä hittituotteena on pysynyt matalarunkoinen, niin sanottu mammapyörä. Nykyisin niiden muotoilua on virtaviivaistettu, ja niitä kutsutaan unisex-pyöriksi. Näitä hankitaankin sukupuoleen katsomatta.
Erityisesti mammamallinen, matalarunkoinen sähköpyörä seitsemällä vaihteella ja jalkajarrulla on suosittu. Sähköpyöriä menee etenkin työsuhdepyörinä paljon. Myös “luomupyörissä” sama malli tekee kauppansa.
Nykyisin on saatavilla myös automaattivaihteisia sähköpyöriä, jotka toimivat käytännössä samalla tavalla kuin automaattiautot. Olen itsekin sellaista koeajanut Hakametsän mäkeä ylös, ja totesin, että sen vaivattomammaksi ja mukavammaksi ei pyöräily enää tule. Uskon, että automaattivaihteiset sähköpyörät ovat pyöräilyn seuraava iso juttu.
Katso Ugin Pyörän Matti Suomisen vinkit pyörän keväthuoltoon!