Yrittäjä Tanja harilainen ja Suomen kesä

Tuotekehitys vaatii ahkeraa saunomista

  • Nystad Sauna Company syntyi halusta viedä suomalaista luontoa ja saunakulttuuria Japaniin. Kolme vuotta yrityksen perustamisen jälkeen täysin luonnonmukaisia sauna- ja kylpytuotteita myydään jo yhdessätoista maassa.

Kauniista pahvipakkauksesta paljastuu teepussia muistuttava pussukka, jonka huumaava lehtimetsän tuoksu vie ajatukset Suomen kesään, sen valoisiin iltoihin, lämpimiin öihin ja kasteesta kosteisiin aamuihin. Juuri sitä uusikaupunkilainen kolmen naisen yritys, Nystad Sauna Company, on tavoitellutkin – paketoida puhtaan suomalaisen luonnon ja saunan yhteys ja hyvää tekevät vaikutukset ja viedä paketti maailmalle.

Tai tarkemmin määriteltynä aluksi erityisesti Japaniin.

– Minulla oli selkeä visio, että haluan tehdä jotain luontoon ja saunaan liittyvää ja viedä sen Japaniin. Siitä koko homma on lähtenyt liikkeelle, kertoo yrityksen perustajajäsen Tanja Harilainen hymyillen.

Harilaisen visio pyöri tuttavapiirissä aikansa, kunnes tärppäsi ja mukaan löytyi asiasta innostuneita kumppaneita. Eva Liukkonen esitteli Harilaisen ideoineen ystävälleen Anu Kuikalle, joka innostui saman tien. Tuotteistamista alettiin suunnitella yhdessä.

Pitkien ideointipalaverien jälkeen tuote löytyi lopulta yllättävän läheltä.

– Yhden palaverin päätteeksi huikkasin, että kyllä me se vielä keksitään, mutta lähden tästä sillä välin askartelemaan niitä löylypussukoitani. Ja siinä se sitten olikin, Harilainen nauraa.

Löylypussukat olivat Harilaisen ja tämän ystävän Riikka Maijalan valmistamia saunatuoksuja – suodatinpussin sisään ommeltuja kuivattuja koivunlehtiä – joita he lisäsivät ystäviensä joululahjakasseihin.

Suodatinpusseista ommelluista nyssyköistä lähti jalostumaan yrityksen ensimmäinen tuote. Syksyllä 2018 Nystad Sauna Company sai virallisesti alkunsa.

Harilainen sekä yhtiökumppanit Anu Kuikka ja Eva Liukkonen viilasivat ensimmäistä tuotetta kuntoon hartaasti. Alussa mukana oli myös kuvittaja Kati Vuorento, jonka käsialaa on yrityksen logo. Pian yritys lähti kuitenkin pyörimään kolmen hengen voimin.

– Tuotteen kehittelyvaihe ja sen kaupallistamisen miettiminen vaativat paljon työtä. Oikeiden raaka-ainemäärien löytäminen edellyttää monia kokeiluja. Ja valtavasti saunomista, Harilainen nauraa.

Kuivatusta suomalaisesta koivunlehtirouheesta syntyi yrityksen ensimmäinen löylytuoksu. Kesäisen tuoksun ohella Tanja Harilainen painottaa aitojen, käsittelemättömien raaka-aineiden vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

– Meille on tärkeää, että raaka-aineet on keräilty ja kuivattu oikein, jolloin niissä säilyy tuoksun lisäksi kaikki niin sanotut hyvikset, eli esimerkiksi antioksidantit. Tuoksun mukana haihtuvat hyvää tekevät öljyt imeytyvät saunoessa ihon ja keuhkojen kautta saunojiin.

 

Vihreää kultaa, koivunlehtiä

 

Löylytuoksupakkaukset

 

Kaikki tuotteiden raaka-aineet kerätään lähialueelta, pääosin Euran suunnalta siellä olevan keräilyverkoston avulla. Myös Harilaisella itsellään on keräilykortti, mutta itse keräilyyn aika ei tahdo riittää.

– Kilo kuivattua koivunlehteä vaatii neljä kiloa tuoretta, ja kokonaistarve on vuosittain satoja kiloja. Kerran kesässä pyrin käymään keräilijöiden mukana metsässä, jotta pysyy itselläkin tuntuma tekemiseen, mutta pääosin keräily ostetaan, hän sanoo.

Tuotekehittely ja aktiivinen saunominen ovat tuottaneet markkinoille kolme löylytuoksua. Perinteisen Koivu-tuoksun lisäksi valittavana on pirteä Koivu & Minttu ja pehmeä Koivu & Laventeli. Viimeisimpänä yritys lanseerasi Koivu, Koivu-Piparminttu ja Koivu-Kanerva -metsäkylpytuotteet.

– Kaikki tuotteet on valmistettu luonnon antimista mitään niihin lisäämättä tai niistä pois ottamatta. Meille on tärkeää, että tuotteet ovat paitsi ekologisia, myös eettisesti kestäviä, myrkyttömiä ja vegaanisiakin. Me uskotaan, että luonto riittää sellaisena kuin se on, Harilainen sanoo.

 

Mutta mitä kuuluu tavoitteelle Japanin markkinoista?

– Kyllä me ollaan Japanissa, Harilainen hihkaisee. – Se on hyvin omanlaisensa maailma, mutta meidät on otettu siellä tosi hyvin vastaan. Suomen luonto on Japanissa tosi kova juttu.

Japanin lisäksi tuotteet ovat rantautuneet jo useammankin maan kamaralle. Yhteensä vientiä on yhteentoista maahan. Yrittäjille itselleen yllättäen vetoa on ollut myös kotimaassa ja Yhdysvalloissa.

– Olimme alkuun melko varmoja siitä, että Suomessa tuotteiden myynti olisi haastavaa, mutta onneksi oltiin väärässä. Erityisesti suuremmissa kaupungeissa ja mökkipaikkakunnilla tuotteita menee kaupaksi. Ekologisuus ja kotimaisuus ovat suuressa roolissa kuluttajien valinnoissa, Harilainen tuumii.

Yhdysvaltoihinkaan markkinointia ei ajateltu suunnata, mutta Instagramin kautta kiinnostuneita jälleenmyyjiä alkoi rapakon takaa ilmoittautua.

– Nyt meillä on Yhdysvalloissa kolme jälleenmyyjää. He ovat kaikki löytäneet meidät Instagramista, Harilainen iloitsee.

Tällä hetkellä yrityksen operatiivisessa toiminnassa ovat mukana Harilainen ja Kuikka.

 

Tanja Harilainen
Luonnonmukaisia sauna- ja kylpytuotteita myydään jo yhdessätoista maassa, toteaa tyytyväinen yrittäjä ja saunaterapeutti Tanja Harilainen.

 

– Alihankintaverkostojen kautta työllistetään toki esimerkiksi keräilijöitä. Uudessakaupungissa olemme myös pystyneet tarjoamaan muutamalle nuorelle kesätöitä, ja yhteistyötä teemme tuotteiden pakkaamisen osalta Pajalan toimintakeskuksen kanssa, Tanja Harilainen kertoo.

Tulevaisuudessa tavoitteena on keskittyä päätoimisesti Nystad Sauna Companyyn ja saada vienti vetämään vielä vahvemmin. Myös erilaiset yhteistyömuodot paikallisten yritysten kanssa kiinnostavat.

– Valmistuin juuri saunaterapeutiksi. Toivon senkin myötä voivani tuoda vielä lisää luonnon ja saunan merkityksellistä yhteyttä esiin, sitä miten ne hoivaavat ja hoitavat sekä kehoa että mieltä. Ehkä tämän kautta voisi joitain palveluja suunnitella myös uusikaupunkilaisten yrittäjien kanssa yhdessä, Tanja Harilainen suunnittelee.

 

Ukilife.fi on Uudenkaupungin kaupungin elinkeinopalveluiden julkaisu, jossa tuodaan esiin uusikaupunkilaista asumista ja elämäntapaa.
© Ukilife.fi - All rights reserved.